2 نوامبر 2023- مطالعه ی اخیراً منتشر شده در مجله بین المللیDiabetes in Developing Countries  نشان داد که هیدروکسی کلروکین (HCQ) یک داروی ضد دیابتی ایمن و مؤثر برای بیمارانی است که با متفورمین و سولفونیل اوره بیماری آنها به خوبی کنترل نمی شود.

نشان داده شد که این دارو مقاومت به انسولین و عملکرد سلول های بتا را بهبود می بخشد، که به طور قابل توجهی با بهبود نشانگرهای التهابی، به عنوان مثال، اینترلوکین-6 (IL6) و پروتئین واکنشی C با حساسیت بالا (hsCRP) مرتبط است.

اختلال عملکرد سلول های بتا و مقاومت به انسولین، اثرات اساسی بر متابولیسم بر جا می گذارند که در بیماران دیابت نوع 2 (T2D) مشاهده می شود. اگرچه فهرستی طولانی‌ از داروهای ضد دیابت وجود دارد، اما در حال حاضر هیچ دارویی وجود ندارد که اثر التهاب سیستمیک را هدف قرار داده و از آن برای منافع درمانی خود استفاده کند. هیدروکسی کلروکین، دارویی با خواص ضدالتهابی ثابت شده است که توانایی آن ناشی از سرکوب تولید سیتوکین ها است.

اثرات HCQ بر کنترل قند خون شناخته شده است، با وجود این، هیچ درک کاملی از مکانیسم دقیق عمل آن وجود ندارد. از آنجایی که التهاب تحت بالینی با مقاومت به انسولین مرتبط است، اثر ضد التهابیHCQ  می تواند یکی از مسیرهای ممکن برای کاهش مقاومت به انسولین باشد. علاوه بر این، تأثیر بر عملکرد سلول‌های بتا در بیماران مبتلا به دیابت، هرگز به بهترین وجه مورد مطالعه قرار نگرفته است.

محققان هندی، با هدف ارزیابی اثر HCQ بر مقاومت به انسولین و عملکرد سلول‌های بتا و نشانگرهای التهابی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 کنترل‌نشده در کنار درمان با گلیمپراید و متفورمین، این مطالعه را انجام دادند.

این مطالعه شامل 30 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 بود که قند خون آنها به طور کافی با متفورمین و ترکیب گلیمپرید کنترل نشده بود( با HbA1c بین 7.5 تا 10 درصد). به آنها 400 میلی گرم هیدروکسی کلروکین علاوه بر گلیمپراید و متفورمین در طول 12 هفته دوره ی مطالعه داده شد. مقاومت به انسولین، عملکرد سلول‌های بتا، آدیپونکتین، hsCRP، گلوکز پلاسمای ناشتا (FPG)، اینترلوکین-6 (IL6)، هموگلوبین گلیکوزیله (HbA1c) و گلوکز پلاسما پس از غذا (PPG) در ابتدا و 12 هفته پس از افزودن 400 میلی گرم HCQ مورد ارزیابی قرار گرفتند.

این مطالعه به یافته های زیر منجر شد:

· با افزودن  HCQبه رژیم دارویی این افراد، بهبود قابل توجهی در عملکرد سلول های بتا و مقاومت به انسولین مشاهده شد.

· همچنین بهبود قابل توجهی در FPG، PPG  و HbA1c همراه با بهبود قابل توجهی در سطوحhsCRP،IL6  و آدیپونکتین پس از 12 هفته درمان کمکی با هیدروکسی کلروکین، مشاهده شد.

· تغییرات در مقاومت به انسولین و عملکرد سلول های بتا به طور قابل توجهی با تغییرات در سطوح IL6،hsCRP  و آدیپونکتین ارتباط داشت.

محققان نوشتند: مطالعه حاضر نشان داد که افزودن هیدروکسی کلروکین به عنوان یک داروی مکمل در دیابت کنترل‌نشده به طور قابل‌توجهی مقاومت به انسولین و عملکرد سلول‌های بتا را بهبود می بخشد، و قابل‌توجهی با بهبود در سطوح آدیپونکتین،IL6  و سطوحhsCRP ، مرتبط است.

آنها گفتند: با این حال، نیاز به مطالعات بیشتر برای جذب حجم نمونه بزرگتر و جمعیت متنوع برای تایید بیشتر اثرات مفید HCQ وجود دارد.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/hcqs-as-add-on-drug-may-improve-beta-cell-function-and-insulin-resistance-in-uncontrolled-diabetes-119547